Godkänn -Vi använder cookies för att förbättra din upplevelse på utbudet.se. Genom att fortsätta godkänner du användningen av cookies och våra användarvillkor

Rymdstyrelsen

Intervju med Perina Stjernlöf på Rymdstyrelsen

 

Hej Perina

 

Kan du berätta lite mer om er och de andra som ligger bakom skolmaterialet?

Vi som har tagit fram materialet “Leia och björndjuren knäcker rymdkoden” är Rymdstyrelsen, Kodcentrum och Mattecentrum. Rymdstyrelsen är Sveriges rymdmyndighet och vi ansvarar för statligt finansierad nationell och internationell rymdverksamhet i Sverige vad gäller forskning och utveckling. Vi tycker att allt som har med rymden att göra är spännande och försöker få alla andra, både unga och gamla, att bli lika intresserade som vi. Kodcentrum och Mattecentrum är båda ideella föreningar. Kodcentrums volontärer lär barn om programmering och digitalt skapande. De arbetar med att stärka den digitala demokratin, bredda bilden av vem som programmerar och vad som är möjligt att skapa med kod. Mattecentrum erbjuder gratis matematikstöd till barn och unga, och vill öka kunskapen i och intresset för matematik. Deras mötesplatser, räknestugorna, finns runt om i hela landet.

 

Hur ska man som lärare använda LEIA OCH BJÖRNDJUREN? Vad handlar materialet om?

Materialet är ämnesöverskridande och vänder sig till åk 4–6. Det består av en berättelse i fem kapitel med tillhörande uppdrag där eleverna får lösa matematik- och programmeringsuppgifter och lära sig mer om rymden. Materialet består av en lärarhandledning med lektionsförslag och länktips samt ett separat elevmaterial där hela äventyret finns med serieinspirerade bilder. Det ingår kunskapsfrågor, faktadelar, matematik- och programmeringsuppgifter. Läraren kan välja att använda hela materialet eller ta de delar som passar ens elever bäst. Kanske är det mest aktuellt med programmering just nu och då går det bra att bara använda de uppgifterna, eller bara matteuppgifterna, eller i samhällskunskapen använda den delen av berättelsen som fokuserar på hur man bygger ett samhälle. Materialet kan användas på massor av sätt och kan anpassas efter elevernas behov. Vi använder även ett typsnitt i elevmaterialet som ska göra texterna lättare att läsa för bland annat de barn som har dyslexi.

Materialet handlar om de tre björndjuren Obi, Wan och Zen som eleverna får följa med ut i rymden. Björndjuren sänds upp med den svenska satelliten Mats och måste rädda satelliten från att kollidera med rymdskrot innan de tillsammans med sin kompis Leia kan fortsätta resan mot Mars där de ska bygga upp en miljövänlig tankstation. Materialet låter eleverna ta del av aktuell rymdforskning. De får stifta bekantskap med björndjur som även i verkligheten har överlevt besök i rymden – utan rymddräkt. De får lära sig om planeterna och hur satelliter hjälper oss på jorden, om miljöförstöring, tyngdlöshet och mycket annat. Och för att lyckas med rymdäventyret behöver eleverna lösa olika roliga och spännande uppgifter inom matematik och programmering.

 

Varför är det viktigt för er att nå ut till lärare och elever?

Genom att kombinera äventyret i berättelsen med det roliga och utvecklande i att räkna och programmera för att lösa utmaningar vill vi med det här materialet inspirera elever till att lära sig mer om rymden, programmering och matematik. Vi hoppas att fler unga ska få upptäcka hur roligt det är med matematik, teknik och naturvetenskap, och vi tror att lärarna kan väcka det intresset om de får tillgång till utmanande och aktuellt material. 

 

Perina och Rymdkoden.jpg

Perina Sternlöf på Rymdstyrelsen

Tillbaka till produkterna