Intervju med SKC Svenskt Kärntekniskt Centrum

Intervju med Jan Blomgren, Professor i tillämpad kärnfysik och Föreståndare Svenskt Kärntekniskt Centrum.

Hej Jan! Vilka är egentligen  SKC?
SKC sponsrar utbildningar i kärnteknik på svenska högskolor. Industrin och Strålsäkerhetsmyndigheten gör detta tillsammans för att säkra kompetens i framtiden.


Varför gör ni denna tidning?
För  att intressera ungdomar för kärnteknik, med förhoppningen att de jobbar hos oss om några år. Kärnteknik går att utveckla, och den som är ung idag kommer att få vara med om ett halvt sekels teknisk utveckling  under sitt yrkesliv. Hur kommer världen att se ut när dagens unga går i pension?

Tycker du att kunskapen om kärnkraft bland  ungdomarna är för liten?
Nejdå, ungdomar idag är ofta både kunniga och intresserade. Förhoppningsvis kan de ännu mer efter att ha lusläst Atomen.


Vad tycker du är  viktigt att tänka på när man ska undervisa om miljö?
Att se helheten, och att tänka globalt. Det är så lätt att se på en sak i taget, och missa att jämföra olika lösningar. Framför allt glömmer man lätt bort människans behov. Läs artikeln med Percy Barnevik!  
 

I  handledningen ger du exempel på hur man kan använda de olika artiklarna i  undervisningen. Du uppmanar till och med lärarna att ta kontakt med dig om de har frågor eller vill ha inspiration till sin undervisning. Vilken respons hoppas du på?
Jag hoppas på många kluriga frågor från i första hand elever. Min dröm är ett stort antal unga som hör av sig och vill jobba med energi, miljö och hållbar utveckling efter att ha läst Atomen!


skc.jpg

 

Lärare om Svenskt Kärntekniskt Centrums material Atomen:

"Mycket inspirerande för engagerade elever. Kul med små artiklar för de mindre engagerade."

"Det kan ibland vara svårt för vissa elever att fokusera när en tidskrift innehåller annat än det vi jobbar med men så ser också livet ut utanför skolan."

"Vissa artiklar är svåra men det gör inget, en utmaning till duktiga elever."

"Bra information som eleverna lätt kunde ta till sig efter att vi pratat om grunderna."

"Eleverna har fått en bredare kunskap om vad kemi används till och vad det innebär. Att det finns många spår inom kemi, fysik och biologivärlden."

"Formen, artiklar som är lätta för eleverna att ta till sig."

"Genom att det ger en mer mångsidig bild av kärnkraftsindustrin."

Jan Blomgren, Professor i tillämpad kärnfysik  och Föreståndare Svenskt Kärntekniskt Centrum