Brödinstitutet

Brödinstitutet strävar efter att vara den naturliga kunskapskällan om bröd i synnerhet och om bra mat för hälsan och klimatet i allmänhet. Vi vilar på vetenskaplig grund.

Brödinstitutets verksamhet startade 1957 som ett samarbete mellan myndigheter och brödbranschen. Under 1970-talet lanserades den klassiska reklamkampanjen ”Socialstyrelsen rekommenderar 6 – 8 skivor bröd om dagen” som är en av Sverige genom tiderna mest uppmärksammade kampanj. Brödinstitutet är idag ett dotterbolag till branschorganisationen Sveriges bagare & konditorer.

Tryckt material för beställning
Lärarröster om materialet
  • Passar för arbete om matens kemi
  • Jag uppskattar att det var tydligt, men formulerat på hyfsat elevanvändarvänligt språk
  • det är lätt att förstå jag gillar även att det finns lite film med fakta oxå
  • Bra med ett inlägg i hälsodebatten om huruvida gluten är bra eller dåligt
  • Kunskap om olika näringsvärde i bröd.
  • Jag kan presentera det för eleverna då det är från säkra källor, till skillnad från när de själva Googlar på allt.
  • Eleverna har fått en bra förståelse av GLUTEN tack vare diskussioner samt att de har fått ta del av informationen från Brödinstitutet. Tack!